SELAMAT DATANG

Saudara/saudari yang dikasihi sekalian,


Selamat bertemu di gerbang blog FAJARSOLEH. FAJARSOLEH memberi ruang kepada semua pelawat mengemukakan pendapat dan pandangan mengenai apa yang berlaku di sekeliling kita, khususnya berkaitan isu-isu kekeluargaan, kemasyarakatan, kemanusiaan dan keagamaan. Semoga kita dapat menggunakan ruang blog ini untuk memberi manfaat ke arah kesejahteraan ummah dan keredhaan Allah.

Friday, August 13, 2010

Utusan Malaysia Online - JKM tawar bantu warga emas melarat

KUALA LUMPUR 26 Mei 2009 - Sebanyak 24,908 warga emas yang hidup melarat dan daif di negara ini telah diberikan bantuan kewangan RM300 sebulan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi meringankan kesempitan hidup mereka.

Pengarah Bahagian Warga Emas dan Keluarga JKM, Mohd. Fazari Mohd. Salleh berkata, sumbangan tersebut disalurkan oleh jabatan itu di bawah Skim Bantuan Orang Tua.

''Bantuan itu terbuka kepada warga tua yang miskin atau melarat. Mereka boleh memohon sendiri bantuan tersebut di pejabat JKM di daerah masing-masing,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas Laporan Khas Utusan Malaysia semalam, yang menyiarkan mengenai nasib hampir 100,000 warga emas yang terpinggir dan hidup bersendirian.

Golongan tersebut merupakan antara 2.1 juta warga emas yang terdapat di negara ini.

Daripada jumlah itu, 69 peratus daripadanya adalah wanita yang berusia 60 tahun ke atas yang hidup bersendirian di luar bandar.

Perangkaan mengenai warga emas tersebut diperolehi daripada Banci Penduduk dan Perumahan 2000 yang dilakukan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia.

Mengulas lanjut isu tersebut, Mohd. Fazari berkata, skim bantuan itu juga diperuntukkan kepada warga emas di Semenanjung yang berpendapatan kurang daripada RM750 sebulan dan warga emas di Sabah dan Sarawak yang berpendapatan kurang daripada RM950 sebulan.

Tambahnya, warga emas yang tidak mempunyai rumah juga dipelawa memohon untuk menjadi penghuni di institusi-institusi JKM di seluruh negara.

Katanya, selain itu terdapat juga persatuan sukarelawan yang mengendalikan rumah-rumah kebajikan untuk warga emas seperti Rumah sejahtera yang diuruskan oleh Majlis Pusat Kebajikan Semenanjung Malaysia.

No comments:

Post a Comment