SELAMAT DATANG

Saudara/saudari yang dikasihi sekalian,


Selamat bertemu di gerbang blog FAJARSOLEH. FAJARSOLEH memberi ruang kepada semua pelawat mengemukakan pendapat dan pandangan mengenai apa yang berlaku di sekeliling kita, khususnya berkaitan isu-isu kekeluargaan, kemasyarakatan, kemanusiaan dan keagamaan. Semoga kita dapat menggunakan ruang blog ini untuk memberi manfaat ke arah kesejahteraan ummah dan keredhaan Allah.

Thursday, October 21, 2010

Harian Metro - Selagi kita terus murah hati

22 Julai 2010

KUALA LUMPUR: Tindakan undang-undang terhadap kegiatan pengemis jalanan atau kutu rayau tidak mencukupi kerana selagi orang ramai terus memberi derma selagi itulah kegiatan berkenaan akan berterusan dan sukar diatasi.

Pengarah Bahagian Warga Tua dan Keluarga Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Mohd Fazari Mohd Salleh, berkata kesedaran masyarakat perlu dipertingkatkan kerana walaupun usaha membendungnya kerap dilakukan JKM, namun aktiviti itu masih lagi berleluasa.
“Orang ramai perlu sedar tindakan mereka menghulurkan derma kepada pengemis dan kutu rayau akan menggalakkan kegiatan pengemis dan menyukarkan lagi usaha untuk membanterasnya.
“Sepanjang Januari hingga Mei 2010 saja, sejumlah 875 pengemis atau kutu rayau sudah diselamatkan JKM dan kini menjalani pemulihan di institusi kebajikan,” katanya ketika dihubungi Harian Metro di sini, semalam.
Mohd Fazari berkata, berdasarkan pemantauan terdapat banyak kawasan dikenal pasti sebagai tumpuan pengemis melakukan kegiatan mereka iaitu kawasan tumpuan ramai antaranya sekitar Jalan Chow Kit, Jalan Tuanku Abdul Rahman, stesen transit aliran ringan (LRT), serta pasar malam sekitar ibu kota.
“Isu pengemis atau kutu rayau adalah kompleks kerana mereka mempunyai pelbagai kategori terdiri daripada pengemis tempatan dan warga asing serta tergolong sebagai warga emas, kanak-kanak dan orang kurang upaya (OKU). “Justeru, ia memerlukan strategi dan tindakan bersama dengan semua agensi. Dalam hal ini, JKM melaksanakan tiga jenis operasi iaitu Operasi Bersepadu (berkala), Operasi Ad-Hoc dan Operasi Aduan dari semasa ke semasa mengikut keperluan. Katanya, sekiranya operasi bersepadu dijalankan, JKM mendapat kerjasama padu daripada pelbagai agensi penguatkuasaan seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), pihak berkuasa tempatan, Jabatan Imigresen, polis, Agensi Dadah Kebangsaan dan masyarakat setempat.
Menurutnya, JKM bertindak menyelamatkan pengemis atau kutu rayau mengikut peruntukan seksyen 3(2) Akta Orang-Orang Papa (AOP) 1977. “Bagi pengemis tempatan, mereka akan ditahan selama 30 hari untuk siasatan dan jika terbukti mengemis, mereka akan ditahan di Institusi Kebajikan untuk menjalani pemulihan tiga tahun.
“Bagi pengemis warga asing, mereka akan diserahkan kepada Jabatan Imigresen untuk tindakan selanjutnya manakala pengemis kanak-kanak akan diserahkan kepada Pelindung JKM yang akan menyelamatkan mereka berdasarkan peruntukan Akta Kanak-Kanak 2001.
“JKM mempunyai jadual terancang yang dilakukan sepanjang bulan oleh JKM negeri dan daerah bagi mengatasi masalah ini. Tetapi sekiranya pihak jabatan menerima aduan mengenai kes pengemisan, JKM akan bertindak segera. Kebiasaannya, JKM menerima aduan melalui panggilan telefon ataupun rujukan kes dari Talian Nur 15999,” katanya.

No comments:

Post a Comment